Pandemia, konieczność przebywania w domu, zakaz wychodzenia i spotykania się z rodziną, znajomymi i rówieśnikami, praca zdalna, nauczanie zdalne, samotność, niecodzienny wygląd ulic, sklepów, dodatkowe zasady dbania o podstawowe bezpieczeństwo, są to sytuacje nowe i zarazem trudne, zarówno dla dzieci jak i młodzieży i dorosłych.

Katarzyna Jakóbiec – Wieteska

Aby lepiej poradzić sobie z obecną sytuacją, warto wiedzieć co może pojawić się w naszym umyśle i ciele.
Jedną z reakcji może być stres.

  • STRES – TO STAN MOBILIZACJI ORGANIZMU, REAKCJA NA NEGATYWNE BODŹCE PSYCHICZNE FIZYCZNE.
  • CO WYWOŁUJE STRES? – STRESORY
  • STRESORMI w chwili obecnej MOGĄ BYĆ – PANDEMIA, BRAK MOŻLIWOŚCI UCZĘSZCZANIA DO SZKOŁY, KONIECZNOŚĆ PRZEBYWANIA W DOMU, RODZINA, WYMAGANIA, NAUCZANIE ZDALNE ITP.

PAMIĘTAJ – SZKODZI NIE SAM STRES, LECZ TWOJA REAKCJA NA NIEGO.

Stres jest niezbędny, by nas zmobilizować do działania. Bez niego trudno byłoby zebrać siły do pracy, do poradzenia sobie z trudnymi sytuacjami w życiu. To stres sprawia, że opracowujemy strategię radzenia sobie z trudną sytuacją i zaczynamy organizować rzeczywistość wokół siebie, dostosowywać do nowej sytuacji.

Trzeba jednak odróżniać mobilizujący stres od paraliżującej paniki. W codziennym życiu nie jesteś w stanie uniknąć stresu. To, w jaki sposób będziesz radzić sobie z nim, zależy w dużej mierze
od Ciebie.

Stres jest zależy od trzech czynników i interakcji zachodzących pomiędzy nimi:

• siły stresora + TWOJEJ OCENY SYTUACJI + reakcji Twojego organizmu.

Mamy wpływ na nasze myśli i uczucia.

• Eustres–tomobilizacjaorganizmudo działania efektywnego

• Ważna jest nasza ocena sytuacji i nie dopuszczanie do……

• Dystresu – gdy w tej fazie, już czujemy przeciążenie, strach, lęk itp. A nasza efektywność działania spada, ciało może reagować w sposób, który nas niepokoi…

OBJAWY STRESU, które mogą się pojawiać u Ciebie i bliskich

Mogą pojawić się takie uczucia jak:

  • Negatywne myślenie, brak koncentracji, chaos myślowy, blokada, rozmyślanie
  • Niepewność, niepokój, nerwowość, rozdrażnienie, lęk, wściekłość, panika, strach, zdenerwowanie, napięcie

W przypadku częstych lub przeciągających się sytuacji stresowych mogą pojawić się:

-choroby układu krążenia,
– migreny i przewlekłe bóle głowy,
-kłopoty z odpornością i układem trawiennym, -problemy z cerą i włosami,
– bóle karku i pleców,
– inne choroby przewlekłe.

Zadbaj, o siebie, obserwuj swoje myśli i ciało, aby nie dopuścić do pojawienia się w/w chorób.

Pandemia będzie z czasem opanowana, choroby zostaną z nami!

Metody radzenia sobie ze stresem

To, jak sobie radzić ze stresem, zależy od Ciebie i Twojego nastawienia. Możesz wybierać spośród różnych sposobów na radzenie sobie ze
stresem, wybrać ten, który dla Ciebie jest dobry i podziała w danej sytuacji. Niektórzy gustują w stosowaniu muzyki i to ich najbardziej relaksuje. Inni wykorzystują stary sposób na stres pod tytułem “tylko oddychaj!”. I ma to swoje uzasadnienie – dotleniony organizm automatycznie nieco się rozluźnia. Stres napina mięśnie, co utrudnia dotlenienie i pogarsza stan zestresowanej osoby.

Jak radzić sobie ze stresem:

  1. Skoncentruj się na chwili bieżącej – nie martw się na zapas, zamiast zastanawiać się co trzeba będzie zrobić, skupiaj się na działaniu w chwili obecnej.
  2. Popracuj nad organizacją dnia : systematyczna nauka, praca, dobrze przygotuj się do wykonania zadania, zdobądź informacje jak załatwić daną sprawę.
  3. Staraj się dostosować do sytuacji – uświadom sobie, co możesz zmienić a czego nie. Skoncentruj się na tym, na co masz wpływ.
  4. Stawiaj sobie realistyczne cele, a trudne sprawy rozwiązuj po kolei, jedna po drugiej, zamiast próbować poradzić sobie ze wszystkimi naraz.
  5. Odwołuj się do swoich doświadczeń – niejednokrotnie przezwyciężyłeś już trudności, tym razem też ci się uda, ludzkość pokonała wiele wojen, pandemii, kryzysów.
  6. Zaakceptuj siebie ze swoimi wadami i zaletami. Pozwól sobie na popełnianie błędów – nikt nie jest doskonały, więc nie bądź wobec siebie zbyt krytyczny.
  7. Naucz się zarządzać swoim czasem – odróżniaj rzeczy ważne od nieistotnych, planuj swój dzień, zrób spis rzeczy, które masz do załatwienia.
  8. Spotykaj się z ludźmi, w sieci, za pomocą komunikatorów, dziel się swoimi problemami, pomagaj innym – dzięki temu trudności okażą się łatwiejsze do rozwiązania.
  9. Dbaj o swoje ciało – jego stan wpływa na Twoje samopoczucie psychiczne. Odżywiaj się zdrowo, zadbaj o ruch, w swoim pokoju możesz poćwiczyć, jest już możliwy spacer, w bezpieczne miejsca takie jak łąki i lasy.
  10. Stosuj techniki relaksacyjne: muzyka, kontrolowanie oddechu, masaże, gorące kąpiele, uprawiaj sport i zadbaj o wystarczającą ilość snu.
  11. Śmiej się – Obejrzyj film komediowy, występ kabaretu, przeczytaj zabawną książkę, opowiedz dowcip, podziel się nim z innymi. Śmiech pomaga w rozładowaniu napięcia i pomaga się zrelaksować.
  12. Pamiętaj o zabawie i odpoczynku – przyjemne spędzanie czasu jest naturalnym sposobem na rozluźnienie napiętych mięśni.

Jakie są przyczyny Twojego stresu?

Co jest dobre na stres?

  • Ważne aby zrozumieć co? lub kto? wywołuje u Ciebie stres.
  •  Następnie „oswoić to coś” –?, pomyśleć o tym żartobliwie, z humorem, z nadzieją na zmianę, pozytywnie myśleć o zakończeniu stresującej sytuacji.

Sytuacja pandemii, z czasem wróci do normy.

Dzisiaj Twoim wsparciem mogą być: rodzice, rodzeństwo, dalsza rodzina, koleżanki, koledzy z pracy, rówieśnicy, poszukaj kontaktu z nimi, nie spędzaj czasu w samotności.

  • Często się uśmiechaj, pamiętaj że stres ucieka przed uśmiechniętymi i radosnymi ludźmi!
  • Na koniec dnia, po stresującym dniu, zaplanuj sobie jakąś “nagrodę”.
  • Myśl pozytywnie :).